Berend Strik
Berend Strik (Nijmegen,1960) bewerkt beelden met naald en draad. Stiksels en stukken stof – gaas, fluweel – worden onderdeel van zijn foto’s.Hij noemt het bewust stikken en geen borduren. Dat laatste is een woord dat hij niet van toepassing vindt op zijn werk, het impliceert teveel een bepaald motief. Terwijl het Strik juist gaat om het verankeren en vastzetten van iets op het beeld.
Strik begint in de jaren tachtig met het maken van collages. Gevonden en bestaande beelden zijn ook het uitgangspunt als hij eind jaren tachtig begint met het stikken. Later dienen ook familiefoto’s als basis. Meer recent werkt Strik met eigen materiaal; door hemzelf gefotografeerde situaties.
In het begin van zijn carrière verwerft Strik veel bekendheid met de pornografische beelden die hij met naald en draad voorziet van een (dikke) laag garen. De foto’s worden hierdoor meer omfloerst en minder expliciet. De ‘hardheid’ van pornografie contrasteert met de zachtheid van het materiaal, waardoor er meer intimiteit in het beeld ontstaat.
Het is voor Strik van groot belang dat de toeschouwer een plek heeft binnen het werk. Delen van het beeld niet bewerken, maar open houden, is om die reden essentieel. Strik is van mening dat er in een volkomen ‘dichtgestikt’ werk geen ruimte is voor de kijker. Bovendien moeten de bewerkingen die Strik uitvoert zo dicht mogelijk bij de realiteit van de foto blijven zodat je je er als toeschouwer toe kunt blijven verhouden.
Strik volgde zijn opleiding aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam (1986-1988) en aan ISCP (International Studio and Curational Program) in New York (1998-2000). Werk van Strik was te zien in onder meer Heden (Den Haag), Galerie Fons Welters (Amsterdam) en Het Nieuwe Instituut (Rotterdam).
Boris Gerrets
Boris Gerrets is een internationaal geprezen Europese filmregisseur en film schrijver gevestigd in Berlijn, Duitsland. Hij werd geboren in Amsterdam, in een Bulgaars-Duitse familie en groeide op die in Nederland, Spanje, Sierra Leone en Duitsland, waar hij in Düsseldorf aan de Kunstakademie studeerde.
Zijn films zijn vaak close-ups van lokale situaties, die hij omschrijft als' Biotopische verkenningen '. Hij ziet de camera als een instrument om een sociale dynamiek tussen hem en zijn protagonisten te creëren. Onderworpen aan krachten en verlangens, waarop zij geen grip hebben slagen deze er toch erin om onder uitdagende omstandigheden een plek voor zichzelf te vinden.
Zijn films hebben wereldwijd lof ontvangen van filmfestival jury's, critici en het publiek en wonnen vele internationale prijzen in een breed scala van categorieën. Gerrets werd de 2014 laureaat van de Aster Award voor ‘bijzondere prestaties in Europa en de wereld filmkunst' en ontving in 2013 het Prins Bernhard Cultuurfonds Documentaire Stipendium voor zijn baanbrekende benadering van het documentaire genre.