Natasja Kensmil
Remy Jungerman
Bik Van der Pol


Remy Jungerman

Remy Jungerman (1959, Moengo, Suriname) maakt sculpturen, installaties en werk op papier. Hierin onderzoekt en toont hij de verwantschap tussen de westerse traditie van het modernisme en de geometrische patronen van de schouderdoeken die een rol spelen in de Afro-Surinaamse winti-religie.

Jungerman groeide op in Moengo, een Marrongemeenschap in Suriname. De Marrons zijn afstammelingen van gevluchte slaven. In de jaren 20 van de vorige eeuw ontwikkelden zij stoffen met grafische patronen die ingezet worden tijdens winti-rituelen. Binnen het werk van Jungerman nemen deze Marronpatronen een belangrijke plek in: hij ontleent er onder meer het raster van horizontale en verticale lijnen aan. Dit raster, in combinatie met het gebruik van primaire kleuren, vertoont stilistisch gezien gelijkenis met De Stijl. Naast het gebruik van deze doeken met geometrische patronen, die binnen de winti-religie elk hun eigen betekenis hebben, maakt Jungerman ook veel gebruik van kaolien. Hij bedekt er (delen van) zijn werken mee. Kaolien is witte klei die eveneens een rol speelt in de winti-religie. Het wordt gebruikt om beelden of het eigen lichaam mee in te smeren met als doel kwade invloeden buiten de deur te houden. Het gebruik van materialen uit de winti-rituelen geeft Jungermans werk een spirituele connotatie.

Jungerman is geïnteresseerd in hoe patronen, dessins of vormentalen zich verspreiden over de wereld. ‘Doordat ik uit beide situaties kom [Suriname, zijn geboorteland en Nederland, het land waar Jungerman is opgeleid in de traditie van de westerse kunstgeschiedenis en waar hij al geruime tijd woonachtig is] probeer ik met name Mondriaan of het constructivisme met Malevich te begrijpen door een winti-esthetiek in te brengen.’ Hij hoopt met zijn werk te bewerkstelligen dat de toeschouwer de gelaagdheid van de verschillende tradities waarin bepaalde beeldelementen en patronen voorkomen kan zien, en niet slechts het perspectief van de westerse kunstgeschiedenis hanteert. 

Jungerman studeerde aan de Academy for Higher Arts and Cultural Studies in Paramaribo (1985-1989) en aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam (1990-1993). Zijn werk was onder andere te zien in het Gemeentemuseum Den Haag, het Zeeuws Museum (Middelburg), CCA Centre for Contemporary Arts (Glascow) en 38CC (Delft). In 2019 maakt het werk van Jungerman deel uit van de Nederlandse inzending voor de 58e Biënnale van Venetië.



Volgende kunstenaar: Bik Van der Pol
Alle kunstenaars
REGISSEUR VAN DIT PORTRET:

Michiel van Nieuwkerk




Regie: Michiel van Nieuwkerk
Camera: Jacqueline van Vugt
Geluid: Menno Euwe
Montage: Barbara Hin
Muziek: Benjamin Herman

Volgende kunstenaar: Bik Van der Pol
Alle kunstenaars