Helen Verhoeven
Daan van Golden
Carel Visser


Daan van Golden

In zijn vroege werk maakt Daan van Golden (Rotterdam, 1936) expressieve en abstracte doeken, geschilderd in zwart-wit. De ommekeer komt wanneer hij in 1962 een reis naar Japan maakt. Vanaf dat moment worden de motieven van het alledaagse het uitgangspunt voor Van Goldens doeken en schildert hij minutieus zakdoeken, theedoeken en inpakpapier. Hiervoor gebruikt hij Japanse lakverf, hetgeen ervoor zorgt dat de verftoets haast niet meer zichtbaar is. Er ontstaat een egaal oppervlak. De kaarsrechte lijn- en ruitpatronen maakt Van Golden door delen van het doek af te plakken met tape.

De motieven en patronen uit de alledaagse werkelijkheid blijven aanwezig in Van Goldens oeuvre. Gaandeweg komt daar in de jaren 70 en 80 werk bij dat zijn wortels heeft in de hoge en lage cultuur en de verschillende vertegenwoordigers daarvan. Van Golden citeert schilders die hij bewondert door fragmenten van hun werk uit te vergroten en na te schilderen en brengt muzikanten en filmsterren in beeld. Details uit onder meer het oeuvre van Henri Matisse, Alberto Giacometti en Jackson Pollock passeren de revue. Brigitte Bardot, Fats Domino en Amadeus Mozart zijn enkele voorbeelden van grootheden die hun opwachting maken in Van Goldens werk. In Blauwe studie naar Matisse (1982) schildert Van Golden op groot formaat – 188,5 bij 118 centimeter – de parkiet na uit Matisse’s De parkiet en de zeemeermin (1952). Hij gebruikt hiervoor een dia die hij extreem uitvergroot waardoor de parkiet in zijn schilderij gekartelde contouren heeft.

Onder de noemer Youth as an art fotografeert Van Golden zijn dochter Diana tot haar achttiende levensjaar. De foto’s zijn geven eveneens blijk van de vele plekken die Van Golden samen met zijn gezin aandoet. Van bezoeken aan de Verenigde Staten tot aan reizen naar Nepal, Mexico, Honduras en India.

Van Golden volgde zijn opleiding aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam (1954-1959). In 1999 vertegenwoordigde hij Nederland op de Biënnale van Venetië. Werk van Van Golden was te zien in onder andere De Hallen Haarlem, Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam), WIELS (Brussel) en GEM (Den Haag).



Volgende kunstenaar: Carel Visser
Alle kunstenaars
REGISSEUR VAN DIT PORTRET:

Eugenie Jansen & Albert Elings


Albert Elings en Eugenie Jansen studeerden beiden in 1991 af aan de Nederlandse Film Academie. Sinds de documentaire VOGELVRIJ (1996, oa IDA award, Los Angeles) werken ze vaak samen aan films als bijvoorbeeld NADER TOT MAXIMA (2002) , VOORLAND (2005, oa Award of Excellence, Yamagata) en AKKERS VAN MARGRATEN (2010).

Albert deed een master ‘cultureel erfgoed’ aan de Universiteit van Utrecht en werkt ook als editor voor collega documentaire makers (Gouden kalf montage 2006). Hij is mentor aan de Master of Film van de Film Academie.

Eugenie regisseert ook speelfilms als TUSSENLAND (2002, oa Tiger Award Rotterdam), CALIMUCHO (2008, oa prijs van de Nederlandse filmkritiek, Utrecht) en de 3D film ABOVE US ALL (2012, oa Berlinale).


Regie: Eugenie Jansen & Albert Elings
Camera: Eugenie Jansen/Albert Elings (camera) & Diana van Golden (atelier- en thuisopnames)
Geluid: Eugenie Jansen & Albert Elings
Montage: Eugenie Jansen & Albert Elings
Muziek: Eugenie Jansen & Albert Elings

Volgende kunstenaar: Carel Visser
Alle kunstenaars