Michael Raedecker
Jennifer Tee
Eylem Aladogan


Jennifer Tee

Kleden, keramiek, tegels, tenten, tekeningen: een diversiteit aan werkvormen en materialen komt samen in het oeuvre van Jennifer Tee (Arnhem, 1973). Haar werk is exotisch en bevat ingrediënten uit diverse culturen.

Vaak is er sprake van een combinatie met performance – er wordt op de kleden gedanst of met behulp van keramieken vazen geluid geproduceerd – waardoor het werk, zoals Tee het noemt, geactiveerd wordt. Het is alsof ze haar eigen rituelen ontwikkelt die tot uiting komen in haar installaties.

Een belangrijk thema in haar oeuvre is dat van de ‘tussenstaat’. Of, zoals Tee het noemt, ‘the soul in limbo’. Het is een metafoor voor een plek die zich bevindt op de grens van het hier, de werkelijkheid waarvan we deel uitmaken, en dat wat mogelijk is. Ervaring en bezieling zijn de kern van haar werkproces en symboliseren bovendien wat Tee wil bewerkstelligen met haar werk: een samenkomst van ratio, lichaam en ziel. Voor Tee zijn ambachtelijke productieprocessen essentieel – zo reist ze naar China om zich de eeuwenoude keramiektechniek eigen te maken. Het reizen en daardoor op een andere plek zijn, is eveneens een betekenisvol aspect van Tees werk

Het vertegenwoordigt het procesmatige waarin dingen en culturen in elkaar overlopen. Daaruit vloeit voort dat Tee regelmatig samenwerkingen aangaat met kunstenaars, grafisch ontwerpers en architecten.

Tee volgde van 1995 tot 1998 een opleiding aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda en de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Ze vervolgde haar studie aan het Sandberg Instituut (1998-1999) en de Rijksakademie van beeldende kunsten (2000-2001), beide in Amsterdam.

Werk van Tee maakte deel uit van tentoonstellingen in onder meer Galerie Fons Welters (Amsterdam), Project Arts Centre (Dublin), Eastside Project (Birmingham) en het Stedelijk Museum Amsterdam.



Volgende kunstenaar: Eylem Aladogan
Alle kunstenaars
REGISSEUR VAN DIT PORTRET:

Lisa Boerstra


Lisa Boerstra groeide op Curaçao en Aruba op, ging er naar school en spreekt vloeiend Papiaments. Ze maakte haar eindexamenfilm Dushi, over de vrouwen van Curaçao, de achterkant van het verhaal van de bolletjesslikkers dat we kennen uit de krant.

Voor ze naar de filmacademie ging, studeerde ze kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Haar eerste lange film maakte ze over de kunstenaarstweeling Liesbeth en Angelique Raeven: L.A. Raeven – De verbeelding voorbij. De film was te zien in de competities van verschillende internationale festivals o.a. in Chicago, Edingburgh en IDFA.

Kunst en cultuur onderwerpen staan vaak centraal in haar films. Ze maakte drie portretten van kunstenaars voor de Hollandse Meesters, één Literaire Meester. Een film over de beleving van het festival Lowlands: Life @ Lowlands.

Haar meest recente film is The Lady in Black over de Vlaamse choreograaf Ann Van den Broek



Regie: Lisa Boerstra
Camera: Wiro Felix
Geluid: Tim van Peppen
Montage: Katarina Türler
Muziek: Kagi Park

Volgende kunstenaar: Eylem Aladogan
Alle kunstenaars